Massage som pædagogisk redskab
En neuropædagogisk tilgang.
Følesansen og centralnervesystemet er tæt forbundet med hinanden både udviklings- og funktionsmæssigt. Gennem massage aktiveres centralnervesystemet ved at følesansenerver påvirker blodcirkulation, stofskifte, hormonsystem samt psykiske forhold som udvikling af selvfølelse, selvtillid og evne til relationsdannelse.
Pædagogisk massage anvendes også i forbindelse med specifikke problemstillinger hvor indblik i de neurologiske forhold og processer er grundlaget for at få en forståelse for hvilken type påvirkning der er gavnlig at give gennem følesansen. Det kan f.eks. være i arbejdet med mennesker der er taktil sky eller som har brug for hjælp til at få afstemt sit arausalniveau.
For uddybende information er der under fanen: artikler, en række artikler om pædagogisk massage anvendt til forskellige målgrupper, herunder den sidste fra foråret med fokus på spiseforstyrrelser ”I kontakt med kroppen”.
Målgruppen er personale der har pædagogiske arbejdsopgaver med børn og voksne indenfor normal- og specialområdet.